سخنان برخی از یزرگان درباره ی استاد علی اکبر پرورش

غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش اطاعت پرورش از ولایت فقیه را ویژگی بارز او دانست و گفت: از ابتدای انقلاب پرورش برای حفظ انقلاب و دفاع از اسلام تلاش کرد و از مهم‌ترین خصوصیات ایشان اطاعت از ولایت فقیه است که بر صدر ارزش‌های انقلابی ایشان می‌درخشد.

غلامعلی حداد عادل اظهار داشت: ایشان همواره مدافع حریم ولایت بود و در همه معرکه‌های سیاسی در اصفهان و در سطح کشور حضوری جدی و فعال داشت. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اصفهان نه تنها گنجینه هنر ایرانی اسلامی است بلکه همواره سرشار از گنجینه‌های ناب انسانی برای اسلام و انقلاب بوده و از جمله این نیروها استاد علی اکبر پرورش است. وی با اشاره به ابعاد وجودی استاد پرورش گفت: خدمات ایشان برای اسلام و انقلاب آن قدر متعدد و متنوع است که تنها می‌توان در این همایش فهرستی از کارهای وی ارائه داد.



وی به نقل خاطره‌ای از شوخ طبعی و لطافت طبع استاد پرورش پرداخت و گفت: فرمانده (نزاجا) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامه تهدیدآمیزی در زمان وزارت ایشان به وی نوشت که رعایت شئون وزارت را نکرده بود و استاد پرورش نیز به جای هر توضیحی بالای نامه نوشت نزاجا بزن جا. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: امام خمینی (ره) همیشه می‌فرمود این قدر نگویید انقلاب برای ما چه کرده، بگویید ما برای انقلاب چه کرده‌ایم و پرورش از جمله نیروهایی بود که بنا به فرمایش امام (ره) انقلاب را برای خود نمی‌خواست بلکه همه وجود خود را برای انقلاب می‌خواست.

سرلشگر سید یحیی صفوی: پرورش، هسته‌های نیروهای مسلح را پرورش داد
در ادامه این مراسم، سید یحیی صفوی دبیر این جشنواره و دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا هم در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به نقش ویژه استاد پرورش در تشکیل سپاه گفت: با تربیت نیروهای انقلابی، پرورش سپاه قدرتمندی برای دفاع مسلحانه در جنگ تشکیل داد.

وی اظهار داشت: استاد پرورش را سردار فرهنگی می‌دانم که عرفان را با خردمندی، بصیرت سیاسی و شجاعت در دفاع از دین، قرآن و ولایت در هم آمیخته بود. به گفته وی مهم‌ترین مسئله امروز کشور تربیت کادر مدیران هم‌طراز با انقلاب اسلامی که بتواند انقلاب را تحت زعامت رهبری و امام ترسیم کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: استاد نه تنها در زندگی راه و رسم بزرگی داشت که در شیوه مدیریتی نیز کادری بزرگ ساخت که بزرگ‌ترین خصوصیت این سردار فرهنگی است. وی با اشاره به اینکه استاد پرورش تاثیر منحصر به فردی در مسائل امنیتی نظام داشت، گفت: ایشان هسته‌های مسلح نیروهای انقلابی را برای مبارزه آماده و آموزش می‌داد.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: همچنین برخورد با ساواک را در آن زمان به نیروها آموزش می‌داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های دیگر خود به نقش پرورش در اصفهان به‌عنوان بنیان‌گذار کمیته فرهنگی و انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: وی یک سپاه بر اساس تقوا و شجاعت در استان اصفهان شکل داد که روش تربیتی او الگویی برای سایر استان‌های کشور شد.

صفوی ادامه داد: سپاه در شمال، جنوب و سیستان و بلوچستان با الگوگیری از روش استاد پرورش و شورایی که او در اصفهان تشکیل داده بود، شکل گرفت. وی گفت: پرورش سپاه قدرتمند را برای دفاع مسلحانه با قدرت در زمان جنگ تشکیل داد و این مهم با تربیت نیروهای انقلابی صورت گرفت. دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اظهار داشت: در آغاز جنگ بیش از سه سال از طرف مجلس نماینده شورایعالی دفاع بود که در آن زمان با اقتدار و صلابت از سپاه و بسیج دفاع کرده و با دریافت‌های منطقی رهنمودهای فرمانده کل قوا را عملیاتی می‌کرد. 
وی در قسمتی از صحبت‌‌های خود به خاطره‌ای از استاد پرورش اشاره کرد و گفت: در اوایل سال ۶۰ در زمانی که شورایعالی دفاع تشکیل شد استاد پرورش با محمد منتظری و من در مورد شکست حصر آبادان مشورت می‌کردیم که رئیس جمهور وقت بنی صدر با این مسئله مخالفت کرد و تنها دو نفر با این پیشنهاد حصر آبادان موافق بودن که یکی رهبر انقلاب و دیگری استاد پرورش بودند، به نحوی که روشنگری‌های ایشان موجب تصویب شکست حصر آبادان شد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی: پرورش ۴۰ سال کار مجانی برای مردم و انقلاب انجام داد
حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به سخنان جذاب استاد پرورش در طول انقلاب گفت: سخنان استاد پرورش به دلیل اینکه با اخلاص از دل بر می‌آمد تاثیر بسیار خوبی نیز بر دل و جان شنونده‌ها داشت. وی اظهار داشت: جلسات استاد پرورش خودجوش و دلسوزانه برای عموم مردم بود.

وی با بیان اینکه معلم خوب باید اخلاص داشته باشد، ادامه داد: استاد پرورش در تعلیم به دانش‌آموزان اخلاص در اعمال آنها را آموزش می‌داد و نیت خالصانه برای خدا را در سرلوحه همه امور می‌دانست. قرائتی گفت: پرورش کسی بود که ۴۰ سال کار مجانی با اخلاص و خودجوش برای این مردم انجام داد و چه اشکالی دارد که از این شخصیت تجلیل کنیم.

وی با بیان اینکه نگرانم که نسل چهارم پرورش را نشناسند و آموزش و پرورش باید این شناخت را برای جوانان مهیا کند، ادامه داد: همان‌گونه که جوانان تبریزی باید بدانند که آیت‌الله طباطبایی‌ کیست یا کاشانی‌ها بدانند فیض کاشانی چه کسی بوده، دانش‌آموزان اصفهانی نیز نباید از خدمات استاد پرورش غافل باشند.

 

تعبیر شهید بهشتی درباره مرحوم پرورش از زبان حجت الاسلام ناطق نوری
حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری، گفته بود: از خصوصیات آقای پرورش این بود که آدم تنگ نظری نبود. تفکر خاصی داشت. اما به تعبیر شهید بهشتی، آقای پرورش معتقد بود جاذبه باید بی‌نهایت و دافعه حداقل باشد. این فقط در مسائل فردی نیست. به خصوص در جریانات سیاسی خیلی ظهور دارد. اگر کسی تنگ نظر باشد مشکلات زیادی به بار می‌آورد. مثلاً شریعتی سلایق خاصی داشت که بعضی علما با آن دیدگاه‌ها مشکل داشتند. اما برخورد با شریعتی و برخورد با طرفدارانش چند گونه بود. یک عده دفعی برخورد می‌کردند و وی را کافر یا سنی می‌دانستد. یک عده هم سلایق شریعتی را نمی‌پسندیدند اما قائل به طرد وی نبودند. چون طرد کردن ضایعاتش زیاد بود.

آقای پرورش از آنهایی بود که به نظریات شریعتی نقد داشت چون خودش صاحب نظر بود. اما قائل بود نباید دفعی برخورد کرد. اطرافیان شریعتی کم نبودند. هنر روشنفکران ما این بود که نه جذب شریعتی شوند و نه با او دفعی برخورد کنند. آقای پرورش اشکالاتی به وی داشت چون ایشان با علمای بزرگ ارتباط داشت مثل مطهری، جعفری و خودش هم اهل تحقیق بود. اصلاً مفسیر قرآن و نهج‌البلاغه بود. پس خودش سلایقی داشت اما تعامل خوبی با جوانانی که چنین گرایشی داشتند برقرار کرده بود.

در مجلس عضو کمیسیون دفاع بودند و در مقطعی ما با هم بودیم. به خصوص که مدتی ایشان در شورای عالی دفاع حضور داشت. مقام معظم رهبری(مدظله) هم رئیس کمیسیون بودند. آقای پرورش عضو بودند و چون در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشتند حامی چیزی بودند که خودشان تصویب کرده بودند. ضمن این که گاهی بعضی‌ها به بهانه حمایت سپاه، مقابل ارتش می‌ایستادند و بعضی به بهانه دفاع از ارتش، سپاه را می‌کوبیدند. مثلاً بنی صدر معتقد به سپاه نبود و برای کوبیدن آن رفته بود پشت چتر حمایت ارتش. اما ایشان از هر دو حمایت می‌کردند. چون هم با ارتش از قبل از انقلاب ارتباط داشتند و هم خودشان از مؤسسین سپاه اصفهان بودند.

آقای پرورش در مجلس خیلی نقش داشت. در قصه رأی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر فعال بود. خب جریانی که بیشتر از همه بنی صدر را افشا کرد حزب جمهوری اسلامی بود و استاد پرورش عضو فعال شورای مرکزی حزب بود. در دولت مهندس موسوی ما با هم همکار بودیم. ایشان وزیر آموزش و پرورش و من وزیر کشور بودم. در دولت ما دو دسته شده بودیم. دو گروه بودیم.ما قائل بودیم کارها نباید دولتی باشد. اما مهندس موسوی و عمده وزرا کار را به سمت دولتی شدن می‌کشاندند. چیزی که موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی داشت. آن موقع ما دنبال این بودیم. حتی جمع شدیم نامه‌ای نوشتیم به امام (ره) که خط آقای پرورش است. انشاء هم انشاء آقای پرورش است.آقای پرورش مخالف این بود که کارها دولتی باشد و دولت باید برنامه‌ریز و حمایت‌گر خوبی باشد.


دریافت کد صلوات شمار

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:سخن بزرگان,, | 12:40 | نویسنده : حرف دل جامعه |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ایستگاه صلواتی